Aan beide zijden van de grens heerst krapte op de arbeidsmarkt voor technische- en zorgprofielen. Bedrijven krijgen vacatures voor technisch geschoold personeel moeilijk ingevuld, wat leidt tot knelpuntberoepen. Tegelijkertijd blijft de instroom van studenten in het technisch onderwijs onvoldoende, ondanks inspanningen zoals het STEM-actieplan in Vlaanderen en het Nederlandse Techniekpact.
Het project Lerende Euregio Scheldemond wil de mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt binnen de techniek- en zorgsector wegwerken. Concreet wordt er ingezet op het aantrekkelijker maken van knelpuntopleidingen door middel van promotie en het inzichtelijk maken van de mogelijkheden die deze bieden op de arbeidsmarkt. De opleidingen worden ook kwalitatief versterkt door de introductie van werkplekleren. Zo zal er in verschillende proeftuinen geëxperimenteerd worden met hybride leervormen. Door de bedrijfspraktijk als een leeromgeving te gebruiken, zullen de competenties van de afgestudeerden van morgen beter aansluiten op de behoeften van het bedrijfsleven. Tevens wordt grensoverschrijdende arbeidsmobiliteit bevorderd door middel van netwerkvorming, informatieverstrekking, en competentie vertaaloefeningen.
Met deze acties zet een breed consortium van 15 partners zich gedurende drie jaar in voor een sterkere benutting van het arbeidspotentieel en een beter functioneren van de grensoverschrijdende arbeidsmarkt in de provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Zeeland.
In het project is TUA West verantwoordelijk voor de uitwerking van proeftuinen werkplekleren in graduaatsopleidingen. Werkplekleren kan helpen om de competenties van afgestudeerden beter te laten aansluiten op de vragen vanuit het bedrijfsleven. Jongeren zijn door deze leervorm beter voorbereid op de arbeidsmarkt. Bedrijven hebben op hun beurt toegang tot technische profielen met competenties die nauwer aansluiten bij hun noden.
Howest, Odisee en Stichting Hogeschool Rotterdam zullen, onder coördinatie van TUA West, samen één grensoverschrijdende proeftuin opzetten binnen de opleiding ‘Systeem- en Netwerkbeheer’ en één binnen de opleiding ‘Internet of Things’. Door gezamenlijk proeftuinen op te zetten willen de projectpartners hun expertise en ervaringen op het vlak van hybride leren uitwisselen en met elkaar delen, om zo te komen tot best practices voor hybride leren in opleidingsniveau 5.
Het project De Lerende Euregio Scheldemond is geraamd op 2.763.165,26 euro waarvan 1.381.582,63 euro EFRO-subsidie.